Eskarilaiset ja ekaluokkalaiset samassa ryhmässä Varkaudessa

Pilottihankkeessa testataan opetusta, jossa kaikki saavat edetä oman tasonsa mukaan.

Varkauden Waltterin koulun esikoululaiset Jemina Nykänen ja Saimi Neuvonen ovat joskus sitä mieltä, että voisivat jo olla ihan oikeita ekaluokkalaisia. He käyvät kaksi kertaa viikossa lukutunneilla ekaluokkalaisten kanssa, koska kumpikin osaa jo lukea.

Esikoulun ja ekaluokkien raja on Waltterin koulussa matala. Kaikilla esikoululaisilla ja ekaluokkalaisilla on joka päivä yksi yhteinen tunti. Kahden esikouluryhmän ja kahden ekaluokan lapset on sekoitettu useisiin pienryhmiin. Ryhmiä vetävät opettajat, lastentarhanopettaja, lastenhoitaja ja koulunkäynninohjaaja. Waltterin opettajan Teija Kaupin mukaan vuosiluokkiin sitomaton opetus (vsop) laajenee jatkossa kakkosluokkiin, myöhemmin mahdollisesti ylempiinkin luokka- asteisiin.

Ekaluokkalainen Onni Pakarinen on jo ottanut tuntumaa kakkosluokkaan.

– Tykkään matikasta. Minulla on jo kakkosen kirja, ja käyn välillä kakkosten matikantunneilla. Opettaja tarkistaa, että olen tehnyt tehtävät oikein. Ei niissä ole yleensä virheitä, sillä opin laskemaan jo neljävuotiaana, poika kertoo. Jemina Nykänen oppi lukemaan pari viikkoa ennen esikoulun alkamista.

– Jeminasta tuntuisi varmaan tylsältä tankata kirjaimia. Hienoa, että tyttö saa käydä lukemassa, koska osaa. Malli on todella hyvä ja toimii varmasti myös toisin päin, pohtii Jeminan äiti Johanna Nykänen.

– Jos joku tarvitsee erityistä tukea, hän saa sitä ilman, että ryhmissä tehtäisiin asiasta numeroa. Vastaava malli voisi toimia hyvin läpi koko peruskoulun, hän jatkaa. Varkaus liitti vsop:n opetussuunnitelmaan viime kesänä.

Käytännössä kaupungin kaikki peruskoululaiset voisivat nyt saada vuosiluokkiin sitomatonta opetusta. Ensimmäisenä sitä testaavat Waltterin koulun pienimmät.

– Esiopetusta on viety meillä kouluihin systemaattisesti jo 10 vuotta niin sanotun pienten koulujen toimintamallin mukaisesti. Siinä otetaan huomioon oppilaan ikäkausi ja taso, kertoo Varkauden sivistysjohtaja Timo Tuunainen.

Kuopiossa toteutetaan esi- ja alkuopetuksen yhteistä koulutusmallia, joka tukee vsop:ta sekä yksilöllisiä oppimispolkuja. Toimintamallia toteutetaan 15 Kuopion koulussa, ja mukana on jo satoja lapsia.

– Kehityserot ja erot oppia taitoja ovat suuret koulupolun alkuvaiheessa. Toimintamallin tavoite on turvata omatahtisuus. Malli esikoulumaistaa koulua, ei koulumaista esikoulua, kiteyttää Martti Ahtisaaren koulun varajohtaja Tuula Koivukangas.

Hänen mukaansa kuopiolaisvanhempien kiinnostus lasten omatahtiseen oppimiseen on selvästi lisääntynyt. Mallia aiotaan jatkossa viedä myös ylemmille luokille Varkauden tapaan.

– Opetussuunnitelmatasolla Kuopion malli taitaa olla systemaattisimpia Suomessa, Koivukangas arvelee.

Siilinjärvellä ei ole tarjolla kokoaikaista vsop-opetusta 0–2-luokkalaisille, mutta ikäryhmän lapsilla on ollut yhteisiä projekteja. Siilinjärven vs. sivistysjohtajan Pekka Kauhasen mukaan vanhempien kiinnostus vsop-opetukseen ei ole lisääntynyt.

Iisalmen opetussuunnitelmassa on vsop, ja sitä voidaan soveltaa kaikilla vuosiluokilla oppilaskohtaisesti. Toistaiseksi vsop:ssa on vain 5–10 oppilasta vuosittain. Iisalmi on kuitenkin kehittämässä joustavaa alkuopetusta. Pieksämäellä vain muutama oppilas opiskelee vuosittain vsopmallin. Alkuopetuksessa sitä ei ole.